Gratis levering/Gratis retur
Produkter
Tilbudsvarer
Nyheder
TilbudNyhedUdgået

Morris Minor

Classic Center har gængse sliddele og reservedele Morris Minor fra 1956 til 1971. På Earls Court Motor Show d. 20 september 1948 blev Morris Minor præsenteret. Den blev lavet i 3 serier:

  • MM med en 918cc motor (stort set taget fra Morris 8) fra 1948 til 1953 - denne fører vi ikke reservedele til !
  • Series II med en 803cc motor (taget fra Austin A30) fra 1952 til 1956 - denne fører vi ikke reservedele til !
  • 1000 serien med en 948cc & 1098cc motor fra 1956 til 1971

Der blev i alt lavet 1,386,291 stk. i forskellige varianter. Den blev lavet som en 2 dørs saloon og i cabriolet version. I en bindingsværks version (the Traveller), som en lukket varevogn og en åben pick up som blev lanceret som Morris quater ton van & pick-up. Det var den første engelske bil som blev produceret i over 1 million stk. Morris Minor blev designet af Alec Issignoris som sidenhen designede den klassiske Mini. Sir Alec blev berømt for fremstillingen af Mini´en, men har var selv mere stolt af Minor´en, der i hans øjne var en bil med mange af de luksus ting man kan forvente af en god bil, men alligevel billig nok til arbejderklassen, mens Mini´en bare var et spartansk transportmiddel hvor alt var skrabet ind til benet for at spare plads og pris. (Men helt gal var Mini´en dog ikke da den blev solgt i over 5 mio. stk.) Grundet den store popularitet fik Minor´en forskellige kælenavne. Her hjemme blev den også kaldt for 10-100 (ti hundrede). I England blev den kendt som Moggie og i Australien under navnet Morris.